أخبار عاجلة
أرسنال ضيفًا على بودو جليمت في الدوري الأوروبي -

دخلنا مزرعة علاء الشربينى.. خيل وشوى وقعدة عربى وحكايات مع النجوم.. الشيف الشهير يروى مواقفه مع الفنانين.. ويجيب إيه أكتر أكلة بيحبها وأحلى طبق بيعمله.. ويصدم المذيعة: أمى أكلها أحلى من أبويا وبعمل أكل لزوجتى

ساعة من المغامرة والمتعة قضاها تليفزيون اليوم السابع، داخل مزرعة الشيف علاء الشربينى، الذى يعد واحدا من أشهر مقدمى برامج الطبخ في مصر والوطن العربى، لكنه يفضل دائما أن يقضى ساعات يومه في مزرعته الخاصة بعيدا عن تفاصيل وزحام الحياة اليومية، لذلك كان لقاء الزميلة آلاء شتا معه فيها ومع هواياته التي يحبها ويمارسها داخل المزرعة.

آلاء شتا وعلاء الشربينى
آلاء شتا وعلاء الشربينى

وكشف الشيف علاء الشربينى، خلال اللقاء تفاصيل وأسرار كثيرة عن حياته الخاصة وعلاقته بوالده الشيف شربينى وكذلك مواقفه مع زوجته وابنته في المنزل وداخل المطبخ، وما هي أكثر الأكلات التي تطلب منه، وأكثر الأطباق التي يحبها.

آلاء شتا وعلاء الشربينى2
آلاء شتا وعلاء الشربينى

وقال علاء الشربينى خلال اللقاء: "أنا راجل أحب أقعد في مكان أنا أحبه، والمكان هنا قريب قوي من قلبي، لأنه قريب من الطبيعة والبساطة، أنا من الناس اللي بصحى بدري جدا حتى لو يوم إجازته، وبحب الطعمية السخنة، حبة الفول الحلوين المدمسين بزيت الزيتون، بيضتين حلوين كده بحبة بسطرمة، بحب الشاي على الفحم جدا".

وتابع خلال اللقاء: "أنا بحب أكل والدتى طبعا لأنى اترتبيت عليه، وأكيد والدى شيف كبير واتعلمت منه كل حاجة، بس مفيش حد هيعمل ربع اللى والدتى بتعمله، أما موضوع إنى استقلت من الشغل معاه زمان فدى حكاية قديمة أوى حصلت لأنه كان بيحاول يعلمنى صح ويفهمنى الحياة ماشية إزاى".

آلاء شتا وعلاء الشربينى1
آلاء شتا وعلاء الشربينى

وعن إمكانية عمل ابنته فى مهنة الشيف قال: "معنديش مشكلة تختار بحريتها اللى هي عايزاه، أنا دورى إنى أعلمها وأفهمها كل حاجة وانقلها خبرتى في الحياة وأسيبها تختار حسب حريتها"، موضحا أن أكثر أكلة تطلب منه في البرنامج هي البيتزا والمكرونة السى فود، وأن أكثر طبق هو يحبه بشكل شخصى هو المكرونة السى فود أيضا.

 


 

 

هذا الخبر منقول من اليوم السابع